Unohtuneet eväät -tuokioiden taustalla on kulttuuriperintökasvatus, paikallishistoria, vanhat valokuvat ja esineet sekä kuvitteellinen tarina Eetu-pojasta, joka vie isälleen töihin eväät, jotka unohtuivat kotiin. Tarinassa isän työpaikka vaihtelee paikkakunnan historiasta riippuen (Esimerkiksi Heinävedellä kanavat, Joroisissa tervantuotanto, Leppävirralla metalliteollisuus ja Varkaudessa paperiteollisuus).
Unohtuneet eväät -draamatarinaa voidaan käsitellä eri taideaineita painottaen (draama-, sanataide-, tanssi-, visuaalinen- ja musiikkituokiot).
Unohtuneet eväät –
toiminnallinen draamatarina
Auringon ensisäde ikkunan raosta osuu Eetun silmään ja herättää hänet. Kissa haukottelee ja venyttelee itseään, mutta pian valpastuu ja höristelee korviaan. Hiiri rapistelee porstuassa.
Äiti on juuri astumassa ovesta sisään, kun hän meinaa kompastua ulos säntäävään kissaan. Äiti saa juuri laitettua ämpärin lattialle, mutta polttopuut putoavat.
Isä herää äristen ja menee ulos. Vauva puhkeaa parkumaan. Isoveli, isot siskot ja pikkusisarukset heräilevät oljilta lattialta ja tuvan penkeiltä mutisten ja huokaillen. Äiti on jo saanut tulet hellaan.
Aamupalasen jälkeen isä lähtee töihin ja ottaa isoveljen apumieheksi. Isot siskot jäävät äidin kanssa kotiin hoitamaan pienempiä lapsia.
Eetu huokaisee, koska hän ei ole vielä tarpeeksi vanha isän apulaiseksi. Eetun mietteet katkaisee äidin huudahdus: ”Voi kauhistus, isä ja Kaarlo unohtivat eväät!”
Eetu pääsee sittenkin isän työpaikalle, sillä hänen pitää lähteä viemään eväitä.
Eetu lähtee eväiden kanssa metsän poikki, jossa vastaan tulevat hevosrattaat.
Eetu pääsee rattaiden kyydissä isän työpaikalle.
Tarina: Minnamaria Koistinen, Soisalo-opisto / Lastenkulttuurikeskus Verso 2015
Työpajan kuvaus ohjaajalle
Kohderyhmä: Varhaiskasvatus 0-6v
Kesto: 0-5v: 30 min ja 6v: 45 min
Idea: Unohtuneet eväät on toiminnallinen ja monitaiteinen draamatarina.
Tila: isohko liikkumiseen sopiva tila, mahdolliset istuinalustat.
Materiaalit:
- vanhoja valokuvia oman paikkakuntasi perheistä, eläimistä, taloista, työpaikoista, metsästä ja hevosrattaista. Mahdollisimman suuria, esim. A3-tulosteita. (Käyttämiämme kuva-aineistoja DRIVE-linkissä)
- vanha matkalaukku, jossa on ajankohtaan sopivia esineitä, eväät ja juomapullo, puupalikat/kepit (lehmänkello)
Työpajan kulku
Unohtuneet eväät -työpajan taustalla on paikallishistoria 1900-luvun alkupuolella, vanhat valokuvat ja esineet sekä kuvitteellinen tarina Eetu-pojasta, joka vie isälleen töihin eväät, jotka unohtuivat kotiin. Tarinassa isän työpaikka vaihtelee paikkakunnan historiasta riippuen. Perhe on vähävarainen mahdollisesti suurperhe, joka asuu melko syrjässä metsän keskellä. Heillä saattaa olla muutama kotieläin kuten lehmä, sika ja kanoja.
- Keskustellaan ensin perheen valokuvasta ja katsellaan laukusta löytyviä esineitä.
- Seuraavaksi ohjaaja kertoo tarinaa, jonka aikana toimitaan yhdessä tarinan mukaisesti.
- Kaikkia toimintoja ei tarvitse toteuttaa, pienempien kanssa riittää yksittäinenkin toimintatuokio.
- Isompien kanssa ohjaaja voi keksiä vielä lisää toiminnallisuutta.
Unohtuneet eväät – Tarina ja toiminnalliset sisällöt
Auringon ensisäde ikkunan raosta osuu Eetun silmään ja herättää hänet. Kissa haukottelee ja venyttelee itseään, mutta pian valpastuu ja höristelee korviaan. Hiiri rapistelee porstuassa.
- liikutaan ja äännellään kissan lailla
Äiti on juuri astumassa ovesta sisään, kun hän meinaa kompastua ulos säntäävään kissaan. Äiti saa juuri laitettua vesiämpärin lattialle, mutta polttopuut putoavat.
- äiti astuu sisään ja puut putoavat (ohjaaja esittää äitiä ja pudottaa puupalikat lattialle)
Isä herää äristen ja menee ulos. Vauva puhkeaa parkumaan. Isoveli, isot siskot ja pikkusisarukset heräilevät oljilta lattialta ja tuvan penkeiltä mutisten ja huokaillen. Äiti on jo saanut tulet hellaan.
- tehdään äänimaisemaa: ärinät, vauvan parku, mutinat ja huokailut
- halutessaan äänet voi rytmittää rytmikapuloiden kanssa (jos mukana) rytmikuvioksi esim. taa-taa (ärinä) ti-ti-ti-ti (parku) taa-ti-ti-taa-taa (mutinaa), taa-ti-ti-taa-aa (huokaus) Keksi itse kuvio ja/tai anna isompien lasten keksiä!
Aamupalasen jälkeen isä lähtee töihin. Isot siskot jäävät äidin kanssa kotiin hoitamaan pienempiä lapsia. Eetu huokaisee, koska hän ei ole vielä tarpeeksi vanha isän apulaiseksi. Eetun mietteet katkaisee äidin huudahdus: ”Voi kauhistus, isä unohti eväät!”
Eetu pääsee sittenkin isän työpaikalle, sillä hänen pitää lähteä viemään eväitä.
- tunteet (4-6v): Eetun pettymys/suru (ei päässyt isän mukaan töihin) – äidin hätäännys/kauhistus (eväät unohtuivat) – Eetun ilo/innostus (pääsee sittenkin viemään eväitä) – Eetun jännitys/pelko (joutuu yksin viemään eväät) – äidin huolestuminen (miten Eetun matka sujuu)
- tunteet voi esittää pareittain/rivissä vastakkain peilaten tunteita vuoron perään, tunne jähmetetään patsaaksi
Eetu lähtee eväiden kanssa metsän poikki. (Ohjaaja näyttää metsäkuvaa)
- lähdetään kulkemaan ympäri tilaa: kiemurrellaan polulla, tasapainoillaan puun rungolla, kuljetaan upottavalla suolla, hypätään puun rungon yli ym. mitä vain keksii riippuen tilasta, lapset seuraavat jonossa perässä
- nähdään eri eläimiä ja kasveja, voidaan poimia matkalla marjoja ja sieniä
- voidaan laulaa metsä- ja eläinaiheisia lauluja
Metsässä vastaan tulevat hevosrattaat. (Hevosrattaiden kuva)
Eetu pääsee rattaiden kyydissä isän työpaikalle. (Työpaikan kuva: Varistaipaleen kanava / Maaveden tervatehdas / Sorsakosken hiontaverstas / Ratatyömaa / Varkauden tehtaat)
- Kansanlaulu ja leikki Asikkalan puiset rattaat (Tule, tule leikkiin.1994. Gummerus Kirjapaino Oy)
- kärrileikki (4-6v): kuljetetaan paria jaloista, toinen kävelee käsien varassa
- Kun työt on tehty, pidetään evästauko ja katsotaan mitä eväitä Eetu on tuonut isälle. Ohjaaja voi kilauttaa lehmänkelloa tms. tauon merkiksi.
- Eetu lähtee takaisin kotiin. Äiti onkin jo huolestuneena odotellut Eetua ja ilahtuu hänen tulostaan.
- Ohjaaja kyselee lapsilta, mitä Eetu oli nähnyt metsässä ja työpaikalla.
- Tuokion päätteeksi voi leikkiä tai laulaa lisää teemaan liittyen.
Toimintaohjeet ovat ehdotuksia, eikä suinkaan kaikkea ei tarvitse tehdä. Pienimmille riittää jokin yksittäinen toiminta tarinan väleissä. Keksi itse lisää! Samasta teemasta voi jatkaa myös eri taiteenalojen kautta tai toteuttaa tuokion suoraan esimerkiksi kuvataiteen, sanataiteen tai draamaharjoitusten avulla.
Taidekasvattaja Minnamaria Koistinen, Lastenkulttuurikeskus Verso
Toimintaehdotuksia ja leikkejä tarinan ohella / jälkeen
Draamaleikkejä
Paperintekoleikki (paperitehdas)
- sahataan puuta pareittain vastakkain, voi lorutella: https://leikkipankki.fi/Leikit/Tiedot/820 puu kaatuu (lapset), jos mahd. pyörivät lattialla liukuhihnaa pitkin tehtaaseen
- hakkuri hakkaa puun pieniksi (pareittain, toinen mahallaan, toinen ”pilkkoo” puuta kämmensyrjillä päästä varpaisiin, tai aikuinen pilkkoo lapsen)
- kaikki pienet hakemuruset suureen sellukattilaan, ohjaaja keittää ”puuroa”
- litistetään massa, ”kaulitaan” – lapset litteänä lattialla
- isommille lapsille: luetaan sanomalehteä pareittain (seisotaan vastakkain, toisella kädet auki, toinen keksii ääneen uutisia ja kääntelee lehden sivuja, kädet auki-kiinni)
Erilaiset maatilatyöt
- heinänteko, lypsäminen, paimentaminen, hevosella ajo
Metsätyöt
- puun kaato, hevoskärryillä vienti tehtaalle
Saha
- sahataan puuta pareittain vastakkain (pokasaha)
- sirkkelillä tehdään lankkuja: parit vastakkain, yksi menee keskeltä pyörittäen käsiä sirkkelinä, lankut erilleen
- lankkujen kantamista ja lastausta
Visuaalinen taidetuokio
- luetaan tarina läpi ja muistellaan tapahtumat
- valitaan valokuvakopioista mies erilaisissa työtilanteissa
- leikataan hahmo irti ja liimataan paperille
- lyijykynällä jatketaan kuvaa keksien hahmolle uuden toiminnan ja työpaikan
- väritetään puuväreillä
- lopuksi kerrotaan, kuka kuvassa on ja mitä hän tekee
Kaarin Oresmaa, kuvataideopettaja
Sanataidetuokio
Tarvikkeet
- tarina Unohtuneet eväät
- vanhoja esineitä ohjaajan taskuissa ja laukussa
- vanha valokuva perheestä
Lämmittely
- oman nimen alkukirjain koko keholla
- ryhmä kirjoittaa kuusikirjaimisen sanan yhdessä
Loruttelua
- leikin kanssa vanha loru Maanantaina makkarat tehtiin, tiistaina tikut vuoltiin…jne
- tehdään oma versio lorusta ja keksitään siihen oma leikki
Tarina taskusta
- ohjaajalla voi olla taskullinen mekko tai pussi, josta lapset saavat valita vanhoja esineitä (leluja, arkitavaroita, kivi ym.)
- tarina tehdään kertomalla esineistä vuorotellen
Kerrotaan tarinan kuvasta
Ohjaaja lukee tarinan Unohtuneet eväät
- otetaan samanlainen valokuva kuin tarinan kuva, asetutaan oman valitseman henkilön paikalle
Iiris Salmela, teatteri-ilmaisun ohjaaja, sanataideohjaaja
Draamatuokio
- lämmittelynä erilaisia liikkumistapoja: hitaasti, nopeasti, raskaasti, kevyesti jne.
- muutama äänimaisema lasten omista ideoista
- palataan vanhan valokuvan äärelle ja kerrataan, mitä kuvassa näkyy
- tarinan toiminnat tehdään
- äänimaisema aamusta, matkasta metsän poikki, hevoskärryistä, tehtaasta
- muodostetaan yhdessä liikkuva ja ääntelevä kone– lapset päättävät mitä kone valmistaa
- lapset voivat myös ensin keksiä koneen ja sen jälkeen esittävät sen toimintaa
Iiris Salmela, teatteri-ilmaisun ohjaaja, sanataideohjaaja
Lisämateriaaleja:
Tulostettava PDF: Vinkkilista Unohtuneet eväät